a végrehajtásról érthetően

a végrehajtásról érthetően

A végrehajtói pályázatokról, a Völner-Schadl-ügy margójára.

2022. augusztus 17. - végrehajtás

2021 novemberében jelent meg a sajtóban a hír, hogy a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar ( a továbbiakban: MBVK) egyik magas rangú vezetőjét a repülőtéren Dubaj felé tartva letartóztatták (köznyelven szólva: "előzetesbe került").Akkor még hivatalosan nem lehetett tudni, hogy a végrehajtói kar, egyébként jelenleg is regnáló elnökéről Dr. Schadl Györgyről van szó. Ezt a hatóságok később megerősítették. Schadl azóta letartóztatás alatt áll és büntetőeljárás folyik nemcsak ellene, hanem a gyanúsítottak egyre bővülő körével szemben (jelen állás szerint az ügynek 22 gyanúsítottja van).Akit a konkrét ügy részletesebben érdekel, az a sajtóban rengeteg erre vonatkozó cikket, elemzést, és egyéb anyagot talál. A folyamatban lévő büntetőeljárás még várhatóan hosszú ideig folytatódni fog az ügy bonyolultsága okán. Aki olvassa a jelenlegi írást, az bizonyára követi az aktuális eseményeket, így inkább áttérnék az ügy egyik témáját adó végrehajtói pályázatokra és azok szabályozására, közelmúltbeli változásaira, valamint, hogy az eljárás mely szakaszai jelenttettek/jelenthetnek korrupciós kockázatot, megemlítve az eljárás azon pontjait, amelyek Völner-Schadl ügyben is relevánsak.

A mindenkori aktuális végrehajtói álláspályázatokat az MBVK teszi közzé Hivatalos Értesítőjében/honlapján 3 a Bírósági Végrehajtásról szóló törvény (a továbbiakban: Vht.) rendelkezései alapján.A végrehajtói álláshelyek betöltése ugyanis főszabály szerint pályázatok útján történik (a végrehajtói szolgálat folyamatosságának megállapítási esetét kivéve, de ez esetünkben nem lényeges, ezt a Vht. 234. §-a részletezi). A végrehajtói pályázati eljárást menetét a 6/2021 SZTFH rendelet szabályozza. Ez alapján a pályázónak a kiírástól számított 30 napja van pályázatát leadni az MBVK felé, a szükséges dokumentumokkal, igazolásokkal, nyilatkozatokkal, amelyek alapján a pályázat értékelése során pontokat kap.

A végrehajtói álláshelyek betöltéséről a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának (a továbbiakban: SZTFH) elnöke dönt, jelenleg az SZTFH elnöke Bíró Marcell. A szabályozás e tekintetben a közelmúltban változott, ugyanis erről 2022-t megelőzően az Igazságügyi Miniszter, de a gyakorlatban főképp a minisztérium igazságügyi államtitkára döntött. Az SZTFH létrehozására is csak 2021 őszén került sor, ami a végrehajtói kinevezések mellett egyéb szenzitív területek szabályozásáért is felel (pl.: szerencsejáték, felszámolók, vagy éppen autópálya-koncesszió). Az igazságügyi államtitkár az ügy kirobbanását megelőzően Völner Pál volt, aki a Schadl-ügy kirobbanását követően lemondott államtitkári pozíciójáról.

Az ügy érdekessége egyébként, hogy a 2021 őszén kiírt végrehajtói álláshelyek lettek voltak az utolsók, amelyek kiosztásáról még az Igazságügyi Minisztérium (IM) döntött volna. További pikantériája az őszi pályázatoknak, hogy ekkor rekordszámú 35 db megüresedő, illetve megüresedett helyet írtak ki. A magas szám oka szintén egy jogszabályi változás, amely a végrehajtók számára jogi végzettséget írt elő, és azok a végrehajtók akik ennek a követelmények nem feleltek meg, illetve jogi diplomájukat a rendelkezésre álló 7 év alatt nem szerezték meg az álláshelyüket elvesztették. Az Ő helyükre írták ki tehát a 35 álláshely nagy részét. Hogy volt-e köze ennek a két változásnak, vagyis az új felügyelő hatóság kijelölésének, és álláshelyek jogi diplomához kötésének az ügy kirobbanásához természetesen találgatások tárgya, e bejegyzés írója erre nem tud választ adni, de nem is célja találgatásokba bocsátkozni. Mindenesetre az ősszel kiírt pályázat törlésre került, és 2022 tavaszán ismét kiírásra kerültek a megüresedő végrehajtói helyek, azonban ekkor már az SZTFH elnökének vezényletével.

Visszatérve a pályázatra annak leadását követően az érvényes pályázatot leadók személyes meghallgatása következik. Erre a korábbi szabályozás alapján az MBVK épületében került sor, a 2022 tavaszi pályázatok meghallgatásai azonban már az SZTFH épületében zajlottak, és zajlanak majd a továbbiakban. A meghallgatás során a pályázót egy háromtagú értékelő bizottság hallgatja meg: amelybe egy személyt az SZTFH elnöke (ő a bizottság elnöke), egyet az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke, és egy tagot az MBVK elnöksége delegál. A meghallgatáson a bizottság tagjai meghallgatják, kérdezik a pályázót, majd pontozással értékelik teljesítményét, szóbeli teljesítményét, szakmai felkészültségét. Ennek a meghallgatásnak a pontszámait, valamint a pályázat során korábban leadott papírok, képzettségek alapján kapott pontokat meghatározott pontrendszer szerinti összesítik. Ezen két részből áll össze a pályázók összesített pontszáma. A pontszámításnál plusz pont szerezhető például jogi szakvizsga meglétével, vagy végrehajtói gyakorlattal, nyelvvizsga meglétével. Tehát egy relatíve objektív "pontverseny" alapján kerülnek kiválasztásra a végrehajtók. A pontozás alapján készül el egy ún. kinevezési javaslat. Az SZTFH elnöke a 3 legmagasabb pontszámot kapó jelölt közül választja ki a leendő végrehajtó személyét, de dönthet úgy is, hogy egyik személyt sem találja alkalmasnak. Ez esetben 30 napon belül újabb pályázatot kell kiírni.

Ez tehát a pályázat jogszabályi oldala. De mégis, hol volt itt a kapocs pályázatok és a Schadl-ügy között? 

A válasz egy szóban megadható és ez a pénz. Bővebben kifejtve a végrehajtói szakma kifejezetten jól jövedelmező foglalkozás. Minden évben a sajtóban is téma, hogy az éppen aktuális pénzügyi beszámoló alapján XY végrehajtó milyen összegű profitot termelt az előző évben.Ezek a számok egyébként nem titkos/kiszivárogtatott adatok a végrehajtói irodák minden évben kötelesek eredményeiket közzétenni, így világosan követhető, hogy a végrehajtói álláshelyek igen jól jövedelmezőek, viszonylag stabilan hoznak jelentős bevételt a végrehajtóknak az elmúlt években bevezetett moratóriumok ellenére is. Ezeket a számokat ismerve érthető, hogy egyes pályázók hipotetikusan miért lehetnek hajlandóak akár komolyabb összegeket is "áldozni" az álláshely megszerzésére, vagy akár az irodai nyereségükből miért hajlandóak "osztozkodni", ugyanis a logika szabályai alapján a befektetett pénz hamar megtérül, illetve osztozkodás esetén is marad még azért a hónap végére. Ennek a lehetőségnek kíván gátat szabni az új szabályozás, amely a 3 legmagasabb pontszámot elérő pályázóra szűkíti a kinevezhető személyek körét.

A konkrét ügyben a végrehajtói álláspályázatokkal kapcsolatos ezen visszaélések csak a vádpontok egyikét alkották, ennél a konkrét ügy jelentősen szerteágazóbb és összetettebb, de a bejegyzés célja alapvetően a végrehajtói pályázatok témakörét kívánta e tekintetben elemezni.

Hivatkozások:

 https://www.blikk.hu/aktualis/krimi/vegrehajtoi-kar-kozponti-nyomozo-fougyeszseg-buntetoeljaras/tvzspep

2 https://hvg.hu/itthon/20220729_Harom_uj_gyanusitott_a_SchadlVolnerugyben_mar_22en_vannak

3 https://mbvk.hu/rolunk/karrier/vegrehajtoi-allaspalyazatok/aktualis-allaspalyazatok/

4 https://njt.hu(jogszablya/1994-53-00-00

5 https://njt.hu/jogszabaly/2021-6-20-8K

6 https://hvg.hu/itthon/20220530_schadl_gyorgy_iroda_eredmeny 

A bejegyzés trackback címe:

https://executor.blog.hu/api/trackback/id/tr2117902427

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása